PS-Biblioteket

Marknadsmässig kurragömmalek? : barn, unga och dold reklam
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • 659
Titel och upphov
  • Marknadsmässig kurragömmalek? : barn, unga och dold reklam
Utgivning, distribution etc.
  • Nordicom, Göteborg : [2017] 2017
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Qbmo
Fysisk beskrivning
  • 83 sidor : illustrationer
Anmärkning: Allmän
  • Barn och unga befinner sig online en stor del av sin vakna tid. En del av innehållet de konsumerar väljer de inte själva - till exempel marknadsföring. Genom adblockers är det möjligt att undvika den traditionella reklamen, vilket gör att allt fler företag istället satsar på dold marknadsföring. Inte minst så kallade social influencers har blivit viktiga personer när företag vill sprida reklam för produkter eller tjänster. Det blir en slags kurragömmalek där det inte alltid är lätt att hitta det som är gömt.Lagstiftningen är dock tydlig i frågan: Dold marknadsföring är förbjuden, och reklam riktad till barn får inte innehålla uppmaning till köp. I en internationaliserad värld är det emellertid svårt att upprätthålla ett nationellt förbud. Exempelvis Youtube lyder inte under svenska lagar.I boken diskuteras dold reklam utifrån flera olika perspektiv, och något som förenar skribenter med i övrigt motstridiga intressen är en önskan om moderniserade och tydliga regler i frågan.
Indexterm - Okontrollerad
Personnamn
Institutionsnamn
Okontrollerad titel
  • Influencers; smygreklam; marknadsföring i spel; produktplacering; marknadsföringslagen
ISBN
  • 978-91-87957-65-9
*00003723cam 122009017i 4500
*00129956
*00520180111091142.0
*008170926s2017    sw ||||      |00| 0 swe d
*020  $a978-91-87957-65-9$qhäftad
*020  $z9789187957659$qpdf
*035  $a(BOKR)9789187957659
*035  $a(SE-LIBR)21603108
*082  $a659.1$223/swe
*084  $aQbmo$2kssb/8
*24510$aMarknadsmässig kurragömmalek? :$bbarn, unga och dold reklam /$cUlf Dalquist & Ingela Wadbring (red)
*260  $aGöteborg :$bNordicom,$c2017
*264 1$aGöteborg :$bNordicom,$c[2017]
*264 3$c2017
*300  $a83 sidor :$billustrationer
*336  $btxt$2rdacontent
*337  $bn$2rdamedia
*338  $bnc$2rdacarrier
*500  $aBarn och unga befinner sig online en stor del av sin vakna tid. En del av innehållet de konsumerar väljer de inte själva - till exempel marknadsföring. Genom adblockers är det möjligt att undvika den traditionella reklamen, vilket gör att allt fler företag istället satsar på dold marknadsföring. Inte minst så kallade social influencers har blivit viktiga personer när företag vill sprida reklam för produkter eller tjänster. Det blir en slags kurragömmalek där det inte alltid är lätt att hitta det som är gömt.Lagstiftningen är dock tydlig i frågan: Dold marknadsföring är förbjuden, och reklam riktad till barn får inte innehålla uppmaning till köp. I en internationaliserad värld är det emellertid svårt att upprätthålla ett nationellt förbud. Exempelvis Youtube lyder inte under svenska lagar.I boken diskuteras dold reklam utifrån flera olika perspektiv, och något som förenar skribenter med i övrigt motstridiga intressen är en önskan om moderniserade och tydliga regler i frågan.
*653  $aReklam
*653  $aBarn
*653  $aMarknadsföring via Internet
*653  $aInfluencer
*7001 $aDalquist, Ulf,$d1964-$4edt$0183302
*7001 $aWadbring, Ingela,$d1964-$4edt$0224851
*7102 $aNORDICOM$4pbl$0124720
*740  $aInfluencers; smygreklam; marknadsföring i spel; produktplacering; marknadsföringslagen
*852  $c659
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt PS-Biblioteket659